E-zine: wat ACT kan betekenen voor organisaties in de sociale sector

E-zine: wat ACT kan betekenen voor organisaties in de sociale sector

ACT is een therapiemodel, dus waarom het inzetten in de sociale sector?
De typische context van de sociale sector maakt vanzelf duidelijk waarom ACT een fundamentele meerwaarde kan hebben. Ik licht even toe.

Heel wat organisaties in de sociale sector hebben mensen in huis die opgeleid zijn in systeemtheorie. ACT is een gedragstherapeutisch model dat zijn roots heeft in de contextuele filosofie. Een groot deel van dit model zal dus niet een ver-van-mijn-bed-show zijn, integendeel. Alleen gaan we aan deze visie inzicht geven in hoe je voor jezelf en voor je cliënt kan komen tot een effectieve gedragsverandering.

Als je blijft doen wat je altijd gedaan hebt, zal je krijgen wat je altijd gehad hebt…

Dit geldt voor de cliënt én de hulpverlener. Als je cliënten hebt die je niet gestimuleerd krijgt tot gedragsverandering met de kunde en kennis die je in huis hebt, dan kan het verfrissend zijn voor jou én je cliënt om ACT toe te voegen (lees: niet te vervangen).

Cliënten die gedrag blijven stellen waarmee ze zichzelf en anderen rondom hun verder in de problemen helpen, zitten vaak in een patroon waar ze niet uit geraken. Met ACT kunnen we hen handvaten en een leidraad geven op een ervaringsgerichte manier zodat ze die cirkel kunnen doorbreken. Het model heeft een fundamentele impact op relatief korte termijn.

Bij veel cliënten is en blijft er vaak veel aan de hand op diverse domeinen in mensen hun leven. Dit vraagt niet voor een aanpak op basis van de situaties die zich voordoen, maar op basis van de rode draad hoe cliënten zich verhouden tot de dingen die hen overkomen. Zou het niet mooi zijn als je cliënten vaardigheden kan aanleren die ze de rest van hun leven effectief kunnen inzetten? Als hulpverlener geeft dat uiteraard een enorme voldoening en impact. Iets wat we vaak horen van hulpverleners die in het verleden ACT bij ons volgden.

ACT biedt:

  • Een helder model wat je er telkens terug kan bijpakken: waar wil ik naartoe met deze cliënt, los van deze of gene situatie die zich voordoet? Waarin heeft de cliënt hulp nodig? Als zij wat kunnen, kan de hulpverlening stopgezet worden? Waarin ga je precieshulp bieden? Al deze vragen leer je beantwoorden.
  • Duidelijke handvaten om ook te kunnen werken in moeilijke casussen; crisissituaties, cliënten die intrinsiek weinig gemotiveerd zijn, die al jaren afhankelijk zijn van de hulpverlening, multiproblem gezinnen, cliënten die minder begaafd zijn, verslavingsproblematiek,…
  • een hele rijkdom aan materiaal, metaforen, oefeningen, enz waar je naar kan teruggrijpen terwijl je het proces met je cliënt aflegt.
  • Een zeer pragmatische aanpak waar je toch mee de diepte in kan duiken met je cliënten indien jouw werkcontext dit toelaat.

We kunnen de moeilijke context van cliënten vaak niet veranderen, maar wel de manier waarop ze ermee omgaan. Meer nog: we willen hen helpen ruimte maken voor een leven waar niet alleen problemen zijn maar ook voldoening, dankbaarheid, fundamentele vriendschappen en andere mooie dingen om van te genieten. 

Nieuwsgierig? Kom dan kennismaken op 29 september in Hasselt  http://allegre.be/event-items/kennismakingsworkshop-van-een-hele-dag-te-hasselt/
ACT leer je in een opleiding van 6 volle dagen. Onze opleidingen worden gegeven volgens de laatste nieuwe inzichten in hoe jij het meest kan oppikken van dit model. We hebben ervaring in het opleiden van hulpverleners binnen de context van crisishulpverlening, OCMW’s, CAW’s, CAD’s , BJB, VAPH, jeugdwelzijnswerk, algemene ziekenhuizen en psychiatrische ziekenhuizen.
Dat wil niet zeggen dat je daarom bij àlle cliënten succesvol bent in je begeleidingen, maar je zal zeker een hele waaier aan vaardigheden kunnen inzetten. ACT is een transdiagnostisch model. Het biedt dus veel mogelijkheden naar begeleidingen waar comorbiditeit een rol speelt.

Wat je leert voor jezelf is beter aan te voelen welke belemmeringen er in jou spelen om het maximale uit een begeleiding te kunnen halen wat erin zit. Je zal beter voor jezelf kunnen zorgen en je zal preventief sterker staan naar een burn-out.

In je team:
Je gaat met je team vanuit hetzelfde kader naar je cliënt kunnen leren kijken.
Als team ga je elkaar op korte tijd enorm kunnen versterken. Jouw team zal sterker staan in het omgaan met moeilijkheden die je ervaart bij cliënten, maar ook moeilijkheden die je ervaart in je eigen team.

Onderzoek toont aan dat je een 2 tot 3 jaar nodig hebt om het ACT-model goed onder de knie te krijgen. Deze opleiding is erop gericht om je een stevige vertrekbasis te geven waarmee je in de praktijk meteen het verschil zal kunnen merken als je met ACT aan de slag gaat.

Opleidingen worden gegeven in huis of in open aanbod. Hier vind je alle informatie: http://allegre.be/instituut/opleidingsaanbod/

Verder hebben we nog een aanbod uitgewerkt op organisatieniveau:

  • Voor jouw team kan je aanvragen:
    • Supervisie: gedurende een halve of een volledige dag gaan we samen kijken naar dossiers om te zien waar je zoal vastloopt met ACT.
    • Themadagen: tijdens de bootcamp organiseren we altijd een aantal themadagen die we ook in jouw organisatie kunnen aanbieden. Thema’s zijn: de matrix (een allesomvattende tool in ACT), chronische pijn, psychiatrische problematieken, beeldend werken en ACT, ACT binnen bedrijfsprocessen, korte interventies met ACT, ACT bij ASS, ACT bij jongeren en kinderen.
    • Themadagen of opleidingen rond andere derde generatiegedragstherapie modellen: FAP, Positieve psychologie, Mindful Selfcompassion, Compassion Focused Therapy, Motivationele Gespreksvoering, gedragsactivering en andere.
  • Op het vlak van persoonlijke zorg, kunnen we jouw medewerkers het volgende aanbieden:
    • Burn-outpreventie
    • Burn-outbegeleiding
    • Teambegeleiding op vlak van communicatie, samenwerking, zelfsturing
    • Coaching rond managementskills.

Voor verdere vragen: mail gerust naar annick@allegre.be